Om franchise-konceptet
Franchisetagare hos Poda
I våra ansträngningar att även i Sverige bli nummer 1 inom stängsel och portar/grindar för jordbruks- och naturområden har vi inte bara fått användning av vår mångåriga erfarenhet och vårt breda kunnande. I samband med vår expansion i Sverige satsar vi också på franchisetagare som i sin egenskap som självständiga entreprenörer har goda kunskaper om t.ex. hästhållning och jordbruk, och som med hjälp av ett väl beprövat varumärkes- och företagskoncept kan dra till nya kunder på sina respektive lokala marknader.
Förutsättningar
Poda satsar på starka personligheter som har goda kunskaper inom hästhållning och lantbruk. Hos Poda får du möjligheten att etablera dig på en framtidsorienterad marknad som satsar på bärkraftighet och framgångar. Våra koncept vänder sig både till nya entreprenörer och befintliga företag, ex. inom trädgårds- och landskapsarkitektur, som vill utöka sin affärsverksamhet med Poda.
Vi söker egenföretagare
Även om franchisegivare kan ge dig all yrkesmässig hjälp du kan tänkas behöva kommer du som självständig näringsidkare att själv spela en avgörande roll. I slutändan är det ändå du som implementerar konceptet i ditt område och representerar varumärket Poda med dess värderingar och visioner – du bidrar till att skapa din egen framgångshistoria som egenföretagare hos Poda.
Det är trevligt att arbeta i ”det gröna”
Som franchisetagare hos Poda ansvarar du för att bygga upp och utveckla Podas varumärke i ett territoriellt skyddat område, och det räcker inte att bara ha den hantverksmässiga bakgrunden och kunskaperna inom lantbruk och hästhållning – du måste även vara villig att kavla upp ärmarna, ha motivation och goda kunskaper inom försäljning samt god ledningsmässig och organisatorisk förmåga.
Vill du också vara egenföretagare i ”det gröna”? I så fall ser vi fram emot att träffa dig!
Din Poda-franchisegivare
Vårt mål är att säkerställa att du som franchisetagare hos Poda Stängsel snabbt får fotfäste på din regionala marknad. I samband med detta tillhandahåller dig din Poda-franchisegivare ett väl beprövat koncept, ett brett produkt- och tjänsteutbud samt marknadsföring så att du som självständig näringsidkare kan koncentrera dig till 100 % på att bygga upp och utveckla ditt Poda-center.
Med hjälp och vägledning blir du stängselexpert
Via genomgripande kurser i stängselbyggnad, produkter, entreprenörskap och försäljning tar du redan från början emot aktiv och löpande vägledning. Som franchisetagare hos Poda får du via din franchisegivare även tillgång till ett “personligt” rådgivarteam.
Dina experter inom stängsel och portar/grindar ger dig råd och vägledning om både stora och små utmaningar. Du har även möjlighet att köpa varor genom franchisegivaren, och på så sätt, via gemensamma inköp, få goda inköpsvillkor.
Våra marknader
I Sverige finns det inte så många företag som har specialiserat sig på stängsel och portar/grindar för jordbruks- och naturområden. På det sättet skiljer sig denna marknad markant åt från de marknader inom industri- och trädgårdsstängsel som redan är representerade i Sverige.
Större behov av professionella stängsellösningar
Där antalet lantbruksföretag under senare år har varit fallande pga. ökad konkurrens på området har EU infört en rad nya föreskrifter för djurhållning som återigen gör det möjligt att hålla nötboskap, svin, får och höns på gräs och ängar i stor skala. Därför förväntas behovet av professionella stängsellösningar för djur öka igen inom lantbrukssektorn. Konsumenterna blir allt mer villiga att betala för bättre djurvälfärd. Detta innebär att även fler djur förväntas växa upp utomhus. Det kräver stängsel.
Stor potential på hästmarknaden
Podas viktigaste marknad är hästmarknaden, eftersom hästar och ponnyer nästan alltid hålls på gräs och ängar. Antalet jordbruksföretag med hästdjur var år 2016 ca. 77.000, med ca 356.000 djur. Jämfört med siffror från 2010 är antalet hästar och platser oförändrat i antal (Statistik, Jordbruksverket 2017-02-22).
Varje år lägger ryttare, kuskar, hästgymnaster och uppfödare ca 50 miljarder SEK per år (nwt.se 2018-10-10).
Oändliga användningsmöjligheter för stängsel och portar/grindar
Professionella stängsellösningar är dock inte bara efterfrågade på landet i samband med djurhållning. Även skogar, områden/plantager för odling av frukt eller grönsaker, lantegendomar, biogas- och solcellsanläggningar samt naturskyddsområden, djurparker och fritidsanläggningar, ex. golfbanor, måste fortfarande i stor utsträckning skyddas mot ”objudna gäster” och ”vandaler” i form av andra djur. Även här finns en stor potential för Podas professionella stängsellösningar.
Professionella maskiner
Utrustning som matchar behovet
För att kunna utföra professionell och korrekt montering av stängslen förfogar Poda Centrerna över en rad professionella fordon och maskiner, inklusive traktorer, stolpslagare, jordborrar och flakbilar. Franchisegivare har möjlighet att erbjuda sina franchisetagare fördelaktiga villkor inom leasing/hyrning. När franchisetagare ska hitta, välja och bygga en lämplig plats för sitt Poda Stängsel-center kommer franchisegivaren att kunna bistå med sin mångåriga erfarenhet och kompetens.
Service ute hos kunden
Service spelar en avgörande roll hos Poda! Därför erbjuder vi rådgivning och försäljning direkt ute hos kunden. När kunderna besöker ett Poda Stängsel-center har de även möjlighet att se en del av våra produkter och vår kompetens. Ett Poda-center har som regel sin egen stängselutställning.
Marknadsföring
En viktig framgångsfaktor för Poda är marknadsföringen. Via vår lokala och direkta marknadsföring kan vi nå direkt ut till både befintliga och nya kunder så att de kan frestas av våra professionella stängsellösningar.
Varumärket Poda
På Poda hemsidan kan kunderna få en inblick i Podas varumärke. Poda Stängsel katalogen ger också en bra inblick i Poda som företag samt våra mest populära stängsel och portar/grindar. Katalogen distribueras via mässor och beställning på nätet till ett stort antal både befintliga och potentiella kunder.
Effektiv kundkontakt
Därutöver arbetar Poda med en mix av annonser, PR, mässor och utställningar, direktutskick och naturligtvis marknadsföring på Internet. Det kan även du dra stor nytta av som franchisetagare hos Poda. Du har tillgång till ett brett utbud av färdigt reklammaterial som du enkelt kan använda inom ditt eget område. Om det är något du saknar är vår marknadsföringsavdelning redo att hjälpa dig.
Investeringar
Det kostar pengar att starta ett företag – även hos Poda Stängsel. Hur mycket pengar du behöver investera i ett Poda-center beror på företagets storlek och utrustning. Detta inkluderar kostnaderna för företagets utrustning och maskinpark samt din egen lön.
Har du några frågor? Vi är redo att besvara dem!
Alla dessa aspekter kommer vi naturligtvis att gemensamt diskutera och planera i detalj i samarbete med dig. Redan innan kontraktet skrivs under kommer vi att hjälpa dig att utarbeta lönsamhets- och likviditetsanalys samt en investerings- och finansieringsplan. Egenkapitalet bör i regel inte ligga under 30 % av den totala investeringen det första året, som kan förväntas bli 600-700.000 SEK. Det beror givetvis på om franchisepartnern redan har investerat i en traktor, en gaffeltruck eller en stor släpvagn. Om många av dessa ”verktyg” redan har förvärvats, kommer den förväntade investeringen att bli lägre.
Tillgång till systemet och löpande bidrag:
-Startpaket (inkl. lokal utställning av stängsel, poda logo för fordon/maskiner/kläder, kontorsmaterial, utställningsskjorta och utbildning)
-Franchisebidrag: % av omsättningen per månad
Så går det till:

Steg 1: Inbjudan till Poda Stängsel
Våra pilotföretag besöker vårt huvudkontor i Osted (vid Roskilde, Danmark), där vi lär känna varandra. Här får du information om Poda Stängsels koncept, och du kan själv bilda dig en direkt uppfattning om varumärket Poda. Samtidigt får vi också mer information om dig som person, din familj, utbildning och sysselsättning. Detta möte är enbart informativt för både dig och oss, och är därmed helt oförpliktigande.
Steg 2: Besök hos dig
Vi vil gärna besöka dig där du bor så att vi kan få insikt i din vardag och dina omgivningar. Under detta möte kommer vi att diskutera franchisekontraktet och Poda Stängsels handbok med dig, och vi kommer även att prata om företagets lokaler, investeringar och finansiering, om detta är nödvändigt.
Steg 3: Finansiering (om nödvändigt)
Tillsammans med dig utarbetar vi ett affärskoncept (en affärsplan) till banken. Du levererar konceptet till din bank och avtalar ett möte med din bankrådgivare. Det är viktigt att du är väl förberedd inför detta möte, och om du så önskar deltar vi gärna i mötet.
Steg 4: Kontraktet undertecknas
Du är nu redo att registrera ditt eget företag hos Poda Stängsel. Vi kan eventuellt underteckna franchisekontraktet tillsammans, och du kan nu även betala uppstartsavgiften.
Steg 5: Utbildning och undervisning
Dags att sätta igång på allvar. Det innebär även att du ska sätta dig på skolbänken ett tag. I undervisningen står följande ämnen på programmet: Stängselbyggnad, produktutbildning, försäljning, Podas IT-system och driftsledning. Men du kan inte läsa dig till allt. Det mesta lär man sig i praktiken. Det första utbildningsprogrammet varar i tre veckor.
Steg 6: Invigning
I samarbete med marknadsavdelningen planeras den stora invigningen av ditt Poda-center. Inbjudan skickas ut till potentiella kunder. För dig börjar nu det egentliga arbetet som franchisetagare hos Poda: Du ska besöka potentiella kunder, hitta medarbetare etc. – Slutligen ska du strax efter invigningen sätta igång med dina nya uppgifter och tjäna dina första pengar. Även i detta skede kan du naturligtvis alltid räkna med din franchisegivare. Hos Poda Stängsel är du egenföretagare – men inte ensam!
Har vi väckt ditt intresse?
Jag ser fram emot vårt första samtal och välkomnar dig som möjlig franchisepartner på Poda!
Med vänlig hälsning
Claus Pedersen, country manager
Kontakt:
Telefon +45 2099 8484
E-mail: claus.pedersen@poda.com